Ariane van Geijn

Lerares zwangerschapsyoga, antroposofisch verpleegkundige

Ik werk in Amsterdam. Daar verzorg ik Kashmir yogacursussen voor vrouwen en voor moeders die net bevallen zijn. Je kunt meedoen aan privélessen, maar ik bied ook groepscursussen aan voor zwangeren en hun partner. Daarnaast is het mogelijk een bekkenbodemtraining bij me te volgen. En sinds kort kun je in mijn praktijk ook terecht voor verschillende uitwendige therapieën vanuit de antroposofische verpleegkunde. Alle disciplines die ik beheers, kruisbestuiven elkaar. Ik merk dat de omhullende warmte van de antroposofische verpleegkunde de meer beweeglijke en contemplatieve Kashmir yoga heel goed aanvult. De Kashmir yoga is daarentegen juist door de precieze oefenwijze een mooie aanvulling op de individuele verpleegkundige behandeling die ik verzorg.
Voor meer informatie www.arianevangeijn.nl

Veelgestelde vragen over het trainen van je bekkenbodem:

Ik ben zwanger. Ik heb het gevoel dat ik aan het eind van de dag door mijn bodem heen zak…

Het is van belang dat je consequent mild je bekkenbodem blijft trainen. Wel is het belangrijk regelmatig rust in te lassen tijdens de dag. Dat is waarschijnlijk nieuw voor je. Daarom is het belangrijk dit bewust in te plannen. Twee keer tien minuten, verspreid op de dag kan al wonderen doen. Je bekkenbodemspieren mogen ook wel een beetje rust hebben, daar zijn ze ook bij gebaat.

Ik ben net bevallen. Wanneer mag ik beginnen met de bekkenbodem te trainen?

Het is belangrijk te wachten met het trainen van je bekkenbodemspieren tot het vloeien is gestopt. De meeste vrouwen beginnen op zijn vroegst na de nacontrole van de vroedvrouw of gynaecoloog. Het is trouwens nooit te laat om je bekkenbodem te trainen! Ook een half jaar na de geboorte – of nog later – kun je starten met het trainen van je bekkenbodem. Dan gaat het bij de training om het ontwikkelen van draagkracht. Maak er een gewoonte van om dagelijks je bekkenbodem ritmisch aan te spannen en te ontspannen. Wanneer je dit je leven lang doet, leert je lichaam vanzelf wat goed is.

Doe ik mijn bekkenbodemoefeningen wel goed?

Om te checken of je je oefeningen goed uitvoert zijn er een aantal handige hulpmiddelen op de markt. Gebruik bijvoorbeeld (tijdelijk) als hulpmiddel de epi-no Delphine of Delphine Plus. Door het ballonnetje in je vagina waar te nemen, ben je namelijk op precies de juiste spiergroep – je bekkenbodemspieren – gefocust. Let echter wel op dat je tijdens de zwangerschap niet te fanatiek oefent, maar juist mild deze spiergroep onderzoekt. En zoek altijd naar een balans tussen het ontwikkelen van draagkracht en het scheppen van ruimte tijdens je zwangerschap.