Na de bevalling

Je mag trots op jezelf zijn wanneer je een kind op de wereld hebt gezet… Dat is namelijk een topprestatie! Maar – zoals voor elke topsporter of atleet geldt – fysiek afbouwen is ook erg belangrijk. Daarom raden we je aan nog een tijdje met een hulpmiddel te blijven oefenen. Zo verklein je de aanslag op je lichaam, ben je sneller weer op de been en binnen no time een fitte moeder.

Onze tips

Neem je rust…

Je hebt hard gewerkt, dus even rust nemen is geen schande. Deze tijd heb je nodig om te herstellen. Zowel lichamelijk als geestelijk. Want met de komst van een baby staat je leven plots op de kop. Bepaal daarom waar je prioriteiten liggen (de rest komt later wel weer) en doe alleen wat goed is voor jou en je kindje. Laat je lekker verwennen en geniet van je kraamdagen.

…maar beweeg

Natuurlijk hoef je niet direct na de bevalling je huis weer schoon te maken of een marathon te rennen, maar te lang blijven zitten kan ook negatieve effecten hebben. Ga daarom zo snel als je kunt (op advies van je arts/verloskundige) naar buiten. Maak een (kleine) wandeling en geniet van hoe je nu de werkelijkheid ziet en ervaart als kersverse moeder.

En wees voorzichtig

Voor het eerst weer vrijen na de bevalling is erg spannend. Wacht in ieder geval drie weken voordat je weer geslachtsgemeenschap (penetratie) hebt. Het duurt namelijk ruim veertien dagen voordat de baarmoedermond weer volledig gesloten is en je niet meer gevoelig bent voor ontstekingen door bacteriën. Tot die tijd gebruik je gewoon je fantasie… Intiem zijn kan immers op zoveel manieren.

Onze producten

Blijf in vorm met Epi-no

Ook na je bevalling kan Epi-no je helpen snel weer op de been te komen. Door de uitdrijving zijn je bekkenbodemspieren namelijk eventjes uit vorm. Met behulp van Epi-no train je die spieren weer snel naar het niveau van voor je bevalling. Dit doe je dit keer niet door het ballonnetje op te rekken (de weefsels rond je vagina hoeven niet meer extra soepel gemaakt te worden), maar door het ballonnetje in te brengen en effectieve oefeningen te doen. Oefenen met Epi-no – niet eerder dan 3 weken na de bevalling – voorkomt eventuele (tijdelijke) incontinentieproblemen. En zorgt ervoor dat je snel optimaal kunt genieten van het moeder zijn.

Elise bekkenbodemtrainer

We kunnen ons voorstellen dat trainen van je bekkenbodemspieren niet bovenaan je lijst van favoriete oefeningen na de bevalling staat. Misschien weet je niet hoe je dat precies moet doen, dat aanspannen van juist die spierengroep. En misschien is het gevoel in dat gebied – door de bevalling – een beetje weg (dat is overigens niets om je meteen zorgen over te maken). De Elise bekkenbodemtrainer kan je helpen. Deze elektrische bekkenbodemspiertrainer maakt het je namelijk makkelijk. Dit apparaatje traint deze spieren voor jou. Een vaginale sonde stuurt kleine elektrische pulsjes naar de spieren van je bekkenbodem. En zo train je heel eenvoudig je bekkenbodemspieren en voorkom je eventuele (tijdelijke) incontinentieproblemen.

In de webshop