Urineverlies na de bevalling

Het is een probleem waar niemand graag over praat: Na de bevalling vaststellen dat je niet meer de volledige controle hebt over je blaas. En veel jonge moeders denken: ach, dat hoort er bij. Maar is dat echt zo? Is ongewild urineverlies tijdens de zwangerschap en na de bevalling ’normaal’? Moet je dat gewoon accepteren of kun je er iets aan doen?

Ongewild urineverlies komt in de zwangerschap en na de bevalling regelmatig voor. Niet iedereen zal het kenbaar maken, maar de schattingen zijn dat 1 op de 3 vrouwen een bepaalde vorm van incontinentie hebben. Je bent dus zeker niet alleen. Veel incontinentieproblemen hebben te maken met een verzwakte bekkenbodem ten gevolge van je zwangerschap en de bevalling.

Je bekkenbodem bevindt zich aan de onderkant van het bekken en is een geheel van zenuwen, banden en spieren dat er onder andere voor zorgt dat je controle hebt over je blaas en bijvoorbeeld je plas kunt ophouden. Wanneer de sluitspier van de blaas, de bekkenbodemspieren en/of de blaas niet goed samenwerken, kun je dus inconinentie problemen krijgen. Een zwangerschap en de bevalling zijn een bekende oorzaak van bekkenbodem problemen en vormen dus een extra risico op incontinentie. Maar het is niet zo dat het normaal is om na een zwangerschap en na de bevalling incontinentie problemen te houden.

Incontinent na de bevalling. En nu?

Het trainen van je bekkenbodemspieren wordt door (bekken-)fysiotherapeuten en artsen erkend als de manier om incontinentie problemen te behandelen. Je bekkenbodem heeft tijdens de zwangerschap en bij de bevalling behoorlijk wat moeten doorstaan. De spieren zijn opgerekt en verzwakt en het is niet meer dan normaal dat ze een herstelperiode nodig hebben om weer goed te functioneren. Je kunt hier zelf echter ook wat bij helpen door actief je bekkenbodem spieren te trainen. Weet je niet helemaal hoe dit moet of weet je niet precies waar je bekkenbodem spieren zitten dan kan een bekkenbodem trainer met elektro stimulatie helpen. Deze bekkenbodem trainer traint de spieren voor je, maar kan je pas na de bevalling gebruiken. We raden je echter aan om ook al voor de bevalling je bekkenbodem spieren in top conditie te brengen. Bijvoorbeeld met de Epi-no geboortetrainer. Door te oefenen met de Epi-no versterk je je bekkenbodem spieren voor een soepele bevalling en verklein je de kans op inscheuren tijdens de bevalling.

Ongewild urineverlies na de bevalling? Doe er wat aan met een bekkenbodem trainer!