Pijn bij de bevalling

Nu je zwanger bent en de uitgerekende datum nadert, vraag je je zelf wel eens af: hoe zal de bevalling zijn? Gaat de bevalling veel pijn doen? Wat als ik niet tegen die bevallingspijn kan?

Pijn vindt niemand leuk. Het is over het algemeen een nare sensatie. Maar bevallingspijn is anders! Op de eerste plaats natuurlijk omdat het een bijzonder doel heeft, en wat voor één: Je kindje baren en verwelkomen op deze wereld. Maar de pijn is ook anders omdat je hele lichaams- en geestestoestand anders is ten gevolge van het hele bevallingsproces.

Iedereen ervaart (bevallings)pijn anders en de pijnbeleving hangt onder meer af van jouw persoonlijke pijngrens. Wist je al dat je je eigen pijngrens positief kan beïnvloeden? En hoe doe je dat? Hieronder lees je meer over hoe je om kunt gaan met pijn bij de bevalling.

Maak je vooral niet te veel zorgen

Negatieve gevoelens, angst en veel zorgen maken je gestresst. En zodra je in de stress schiet, gaat je bijniermerg hormonen zoals adrenaline aanmaken die ervoor zorgen dat je hartslag versneld en je dieper en sneller gaat ademhalen. Dit maakt dat je je onrustig en opgejaagd voelt en dat wil je liever niet tijdens je bevalling.

Wat adrenaline ook doet is dat het een remmende werking heeft op de afgifte van de lichaamseigen pijnstiller endorfine. Nerveuze en angstige vrouwen ervaren daardoor meer pijn tijdens de bevalling. Maak je daarom vooral niet te veel zorgen. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe doe je dit dan?

Bereid je goed voor op de bevalling

Het allerbelangrijkste is dat je zelfverzekerd de bevalling ingaat en gelooft dat alles goed zal gaan. Geloof in jezelf en je eigen kunnen. Aan het begin van de bevalling is de pijn licht en onregelmatig. Later worden de weeën krachtig en komen ze regelmatig. In een natuurlijk baringsproces kun je aan de langzaam toenemende pijn wennen. Dat kun je echt!

Daarnaast kun je je goed voorbereiden. Net als bij een tentamen neemt een goede voorbereiding de stress weg. Wat kun je doen om jezelf voor te bereiden?

– Lees je goed in: elke bevalling is anders, maar verloopt wel volgens een bepaald proces. Wanneer je weet wat er komt, zul je minder angstig zijn op het moment dat het gebeurt.

– Bereid een bevallingsplan voor waarbij je aangeeft wat je wel wil en wat niet en vooral wanneer. Bedenk hoe je met pijnstilling om wilt gaan en bespreek het met je partner. Laat je partner weten dat je op bepaalde momenten op hem rekent om je bij te staan.

– Verdiep je in de verschillende vormen van pijnstilling zoals de ruggenprik, hypnotherapie en Tens. Weet dat je er gebruik van kan maken, maar ook wat dan het effect is. Dan kom je niet voor verassingen te staan.

– Volg een cursus of neem prive-lessen. Je kunt tegenwoordig kiezen uit een breed aanbod van zwangerschapscursussen, van yoga tijdens je zwangerschap tot hypnotherapie voor bij de bevalling, net waar jij je lekker bij voelt.