Het voorkomen van uitscheuren

Zwanger zijn, zeker voor de eerste keer, is best spannend. En naar mate de uitgerekende datum dichter bij komt, wordt het spannender. De nieuwsgierigheid naar jouw kindje groeit. Maar ook angst voor het onbekende, de bevalling.

Veel vrouwen zijn bang om in te scheuren of dat er een knip gezet wordt. Of überhaupt hoe zal het met de vagina gesteld zijn na de bevalling. Allemaal logische gedachtes en angsten.

Een bevalling is een topprestatie en een grote belasting voor o.a. je bekkenbodemspieren. Om de bevalling milder te laten verlopen en om zo weinig mogelijk letsel te ondergaan, kun je van tevoren de weefsels rondom de vagina (bekkenbodemspieren en perineum) voorzichtig rekbaarder en soepeler maken.

Recentelijk is een onderzoek gepubliceerd (2011) dat aangaf dat warme kompressen gunstig effect hebben op het voorkomen van rupturen. Belangrijk om je te realiseren is dat bij en eerste bevalling het geboorte-uitgang vaak nog niet soepel genoeg is. Zeer regelmatig ontstaan er dan spontane rupturen. Als de baby het moeilijk heeft, kan een knip de geboorte versnellen, waardoor de baby sneller geboren wordt.

De meest effectieve manier om te voorkomen dat je schade aan de spieren, vagina en het perineum oploopt is enkele weken voor de bevalling oefenen met de geboortetrainer Epi-no. Training met Epi-no is een milde training voor de spieren; de doorbloeding in het gebied neemt toe en daarmee ook de draagkracht van die spieren. Training met Epi-no is bewezen effectief. De kans op een knip of inscheuren neemt dankzij de training af. Het geeft echter geen 100% garantie op een bevalling zonder medische ingrepen.

En de beste tip is: zorg dat je algehele conditie goed is voor de bevalling. Een fitte en actieve moeder zal de bevalling beter doorstaan en over het algemeen sneller herstellen.